Een extra steuntje in de rug ‘Maatjes: meer dan huiswerk’

Jonge vrijwilligers steunen kinderen van acht tot twaalf jaar

Actueel

Idee

Via het project ‘Maatjes: meer dan Huiswerk’ ondersteunen jonge vrijwilligers een jaar lang elke week een kind (8-12 jaar) bij het huiswerk. Dit gebeurt in nauw contact met het gezin en de school van de kinderen. Een vertrouwensband tussen vrijwilligers en de kinderen is een voorwaarde voor succes. De matches tussen kind en vrijwilligers worden dan ook met zorg gemaakt, vrijwilligers krijgen steun van een maatjescoach en er is dus ‘meer dan huiswerk’. Het sinterklaasfeest biedt een mooie gelegenheid om samen iets leuks te doen en andere kinderen met hun maatjes te ontmoeten

Uitvoering

In november krijgen alle maatjes, de kinderen én hun ouders een uitnodiging om op 30 november samen naar de ReStore-winkel in Ede-Zuid te komen. Voor alle deelnemende kinderen is er een voucher, waarmee ze een boek of een spelletje in de winkel kunnen uitzoeken: direct of op een later moment. Voor alle bezoekers is er chocolademelk en iets lekkers. Voor alle kinderen is er een leuke speurtocht door de winkel.

Resultaat

Verspreid over de woensdagmiddag bezoekt een groot aantal kinderen ReStore. Boven wacht een hartelijke ontvangst. De kinderen komen met hun maatje en met ouders, broertjes en zusjes. Alle kinderen mogen meedoen aan de speurtocht en ontvangen voor de oplossing een zakje pepernoten. De kinderen die meedoen aan het project mogen een cadeautje uitzoeken: ze kijken hun ogen uit en testen her en der een spelletje. Soms is de keuze zo lastig, dat ze besluiten nog eens terug te komen. Er is contact tussen de kinderen en de begeleiders, wat leidt tot leuke gesprekken. Alle volwassenen prijzen de inzet van de vrijwillige maatjes en de organisatie. Ze zien ook allemaal hun kind stappen maken, ook sociaal. En daar draagt deze sinterklaasmiddag zeker aan bij.

Kijk voor meer info over het project: https://huiswerkproject.nl/