Tovertafel voor bewoners Vossenhol

In Vossenhol wonen 28 mensen met niet aangeboren hersenletsel (NAH). Dat beperkt de bewoners op verschillende manieren in hun doen en laten. Medewerkster Wilma Heij ontdekte de Tovertafel, was enthousiast en ondernam actie. Tegelijk met de fondsenwerving voor de Tovertafel popte het idee op om een oude schuur op het terrein om te toveren tot een ontmoetingsruimte voor het personeel, bewoners en omwonenden van Vossenhol.

Dat betekende nog een stapje harder zetten om alles mogelijk te maken. Mensen schonken ruimhartig hun ’Ede Doet’ bonnen en naast Idee in Uitvoering deed ook de Stichting Vrienden van Vossenhol een flinke duit in het zakje. Wilma: “We hadden een zeer betrokken projectleider en mede door zijn inzet hebben tal van ondernemers en leveranciers materiaal onder de prijs geleverd of tegen aangepaste tarieven hun werkzaamheden verricht. Geweldig!”

De Tovertafel is een projector aan het plafond waarmee bewegende beelden op een tafelblad worden geprojecteerd. De projector kan afwisselend op beide verdiepingen van Vossenhol worden gebruikt. Wilma: “Het gaat om kleur, vormen, beweging, tellen etc. Zo moeten bewegende bloemen door te vegen in een vaas gezet worden of bewegende vormen moeten binnen een rechthoek blijven. Er worden boodschappen gedaan of ballen moeten in gaten met zoveel mogelijk punten geveegd worden. Voor elke bewoner is er wel iets geschikt, dat is heel fascinerend.”

De bewoners, die vaak veel stil zitten, komen zo in beweging en moeten alert reageren. Of ze kijken met veel interesse en plezier naar wat er gebeurt. Er is wel begeleiding nodig. Het was de bedoeling om ook de buurt hierbij te betrekken, wat na Corona weer mogelijk is. Dan is ook de ontmoetingsruimte weer voor iedereen toegankelijk.