Openlucht Expositie Vrijheid Salman Ezzammoury

VRIJHEID: dit thema inspireert kunstenaar Salman Ezzammoury regelmatig. In 2020 was het 75 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog na 5 jaar eindigde. In september 1944 voor Ede ingeluid met de landing van honderden geallieerde parachutisten op de Ginkelse Heide. Met een speciale expositie schenkt Salman aandacht aan herdenken, gedenken en vieren van de vrijheid.

Beelden zijn belangrijk om de boodschap van de vele verhalen over dit deel van onze geschiedenis goed over te brengen. Salman heeft daarom in de ‘tuin’ van het Natuurcentrum Veluwe, dicht bij de landingslocatie van de parachutisten, een expositie gerealiseerd. Hiermee maakt hij duidelijk: de mens kan zich alleen ontplooien in een vrije samenleving.

Ruim 25.000 bezoekers hebben de openluchtexpositie bezocht. Stadsdichter Larissa Verhoeff en collega’s uit de regio werkten mee en de pers besteedde ruim aandacht aan dit evenement. Vele duizenden reageerden via de social media en raakten met elkaar in gesprek over het onderwerp Vrijheid. Met elkaar en met de kunstenaar. Van 1 augustus – 31 oktober 2021 is deze expositie nogmaals te zien geweest bij de Keetmolen aan de Stationsweg in Ede.