arrow_drop_up

De Stichting Idee in Uitvoering bestaat 20 jaar. Zullen de bevolking van Ede een cadeau aanbieden waar men langdurig plezier aan beleeft? Na uitvoerige discussies waarin vele ideeën de revue passeerden, werd gekozen voor het plaatsen van acht herdenkingsbanken, 2 in Ede, 1 in Lunteren, Bennekom, Wekerom, Otterlo, Harskamp en Ederveen. Als voorbeeld werd genomen de bank die de bevolking van Lunteren ruim 100 jaar geleden aanbood aan de notaris waaraan Lunteren het Luntersche Buurtbosch te danken heeft. De doelstelling: ontmoetingsplekken realiseren en de omwonenden zoveel mogelijk betrekken bij de keuze van de plaats en het realiseren van de bank en die daarmee een soort eigenaarsgevoel geven.

De opdracht werd gegeven aan de enige ambachtelijke smid in de gemeente Ede: Jan Mostert, gevestigd in Wekerom. In Lunteren werd medewerking verkregen van De Lunterse Keie, die het dorpsparkje De Appelhof en de daarin geplaatste Muldersschuur hebben helpen realiseren. De bank is geplaatst rond een monumentale eik. Het standaardmodel moest daarvoor enigszins aangepast worden. In Ede werd een bank geplaatst nabij Het Kernhuis, op de hoek van een park annex speelplek. De bank kreeg een speciale vormgeving, om hem in te passen in het ontwerp van het park. Het bestuur van Het Kernhuis voelt zich zeer betrokken. De 2e bank in Ede is geplaatst in het Huygenspark, waar op dat moment onrust was wegens vandalisme en overlast. Niet een goed moment om de omwonenden erbij te betrekken. In Bennekom is de bank geplaatst in een plantsoen, bij de ingang van de Elterse Hof. De actieve buurt gedroeg zich onmiddellijk als eigenaar. Tijdens de in gebruikname van de bank declameerde stadsdichteres Larissa Verhoeff haar eerste gedicht in haar functie als stadsdichteres. De buurt Elterse Hof liet een plaquette maken met de tekst van het gedicht en plaatste die bij de herdenkingsbank. Per juli 2019 zijn er 5 banken gerealiseerd; nog 3 te gaan.

Op 10 juli 2019 bezocht het bestuur van Idee in Uitvoering de vier hierboven genoemde banken. Geconstateerd werd dat de banken sieraden zijn voor de omgeving, in een uitvoering die minstens een eeuw mee kan. Het functioneren als ontmoetingspunt verschilt per plek. Bij drie van de vier banken is een plezierige betrokkenheid van de omgeving.