Hekwerk en vijvers Beatrixplein in oude glorie hersteld

Omwonenden doen groot onderhoud aan het Beatrixplein: ze knappen het historische hekwerk op, nemen het groen om de vijvers onder handen en maken de vijvers schoon.

Hoewel de grond van de gemeente Ede is, heeft men te weinig budget om het openbaar groen én de vijvers goed te onderhouden. De actieve bewoners steken daarom de handen uit de mouwen en hebben voor de benodigde materialen naast Idee en Uitvoering meer bronnen aangeboord, zoals Ede Doet. Ook hebben zij deskundig advies gevraagd over de aanpak en maart 2021 is men aan de slag gegaan.

Het hekwerk, dat in de jaren ’50 in het kader van een werkgelegenheidsproject is gemaakt van oude tramrails die tussen Station Ede-Wageningen en Wageningen lagen, is helemaal opgeknapt. De vijvers zijn schoongemaakt en tegelijk zijn de goede onderlinge contacten in de buurt verstevigd. De vrijwilligers weten nu hoe het onderhoud ook in de toekomst verantwoord en met zorg voor de vijverbewoners uitgevoerd kan worden. Ook heeft de gemeente inmiddels toegezegd het groen rond de vijvers te blijven onderhouden.